Grupele: TMAC1609;TPL1609.;EI1609;SACGV19.09.1;SACGV19092;CED19.09
Disciplina: Filosofia
Profesoare :Răileanu Alina;Chicu Maria;Silii Ana
Tema lecției: GNOSEOLOGIE
Tema: GNOSEOLOGIA.
- Definirea gnoseologiei. Cunoașterea.
- Conceptul de adevăr.
CONCEPTE FILOZOFICE: cunoaștere, intuiție, idee, Adevăr
absolut, Adevăr relativ.
Teoria
cunoaşterii sau gnoseologia este ca o cunoaștere despre cunoaştere, deoarece în
cîmpul întrebărilor şi răspunsurilor ei cunoaşterea se ia pe sine drept obiect.
Toate marile epoci de cultură filozofică au avut ca obiect al meditaţiei şi
reflecţiei problemele gnoseologice.
Trecerea de la
problemele despre ce şi cum este lumea (ontologice) la cele ce este şi cum se
realizează cunoaşterea (gnoseologice) reprezintă o trecere relativă, deoarece
unele din conceptele cu conţinut şi valoare preponderent ontologică (material,
ideal, reflectare, necesitate, libertate etc.) vor interveni direct şi în
analiza procesului cunoaşterii, naturii şi valorii produselor lui.
Gnoseologia
este acel domeniu al filozofiei care are ca obiect de studiu procesul
cunoașterii.
Ea
studiază structura procesului cognitiv, modurile de cunoaștere, limbajul, și
veridicitatea cunoștințelor obținute.
Cunoaşterea este procesul
prin care omul ca subiect cognitiv asimilează informaţional lumea ca obiect
al cunoaşterii. Subiectul se informează asupra obiectelor, află „ce”
şi din „ce cauză” sunt acestea, prin intermediul limbajului omul
transpune și traduce însuşirile
lucrurilor, existente în planul lumii obiective, în cunoştinţe existente în planul mental al
lumii subiective.
Structura cunoaşterii:
* Obiectul sunt lucrurile, procesele şi fenomenele
ce dorim să cunoaștem;
* Subiectul este omul înzestrat cu raţiune şi capacităţi de
analiză, sinteză şi care transmite prin
intermediul
limbajului, însușirile lucrurilor, unul altuia.
Cunoaşterea este de 2 feluri:
* senzorială este cunoaşterea ce se
realizează prin intermediul simţurilor,
care se produce prin intuiţie.
Intuiţie
– formă de cunoaştere pe baza experienţei şi a cunoştinţelor
achiziţionate anterior realizată fără
ajutorul raţiunii, (senzaţie, percepţie, reprezentare).
* raţională este cunoaşterea ce se
realizează prin intermediul raţiunii sau este cunoaşterea teoretică, ce se
produce prin idei.
Ideie
– cunoştinţe sub formă de noţiuni, concepţii, teorii, care se realizează prin intelect.
2. Conceptul de
adevăr.
Teoria adevărului este una din cele mai
fundamentale teme ale reflecției filozofice. Referitor la definirea lui sunt
înaintate trei accepții:
1.
Teoria
coerenţei – afirmă că o propoziţia este adevărată dacă este coerentă,
adică dacă este în acord logic cu celelalte propoziţii considerate adevărate.
Orientarea internalistă consideră că
cunoştinţele noastre sunt adevărate dacă sunt coerente între ele totodată cu
faptele. Această teorie este dezvoltată de Platon și Aristotel.
2. Teoria pragmatistă consideră că „o idee este adevărată dacă este
utilă”, indiferent de faptul este sau nu o idee ştiinţifică sau neştiinţifică.
( W. James)
3. Teoria
corespondenţei – Alfred Tarski, defineşte adevărul, bazându-se pe
Aristotel.
Adevărul
înseamnă ” a spune că existentul există şi că inexistentul nu există”, iar falsul, a spune că „existentul nu există,
iar inexistentul există”.
Adevărul – conformitatea a ceea ce se spune cu ceea ce este.
O problemă foarte importantă a gnoseologiei
este obiectivitatea adevărului.
Obiectivitatea adevărului este reproducerea adecvată a
unui conținut real ce există independent de conștiința subiectului cunoscător.
Din această cauză adevărul
nu se obţine dintr-o dată, dar reprezintă un proces destul de complicat ce
presupune existenţa atît a adevărului relativ, cît şi a celui absolut.
Adevărul relativ - reflectă just realitatea,
dar nu complet, care se poate modifica odată cu dezvoltarea ulterioară a
științei, deci este incomplet și schimbător;
adevărul absolut - adevăr obiectiv, deplin, desăvîrșit, care nu
poate fi anulat de dezvoltarea ulterioară a științei, deci este complet și
neschimbător.
- 31 -
Prin adevărul absolut se înţelege adevărul
obiectiv în forma sa deplină şi desăvîrşită, cunoaşterea ce nu poate fi anulată
de dezvoltarea ulterioară a ştiinţei. Ca urmare, adevărul absolut nu poate fi dobîndit și obținut dintr-o dată, el se
formează din adevăruri relative.
Prin adevăr relativ înţelegem cunoştinţele
care reflectă just realitatea, dar nu complet, ci cu anumite limite, în anumite condiţii
şi sub anumite raporturi. Adevărurile ştiinţifice, în orice formă de
prezentare, sunt întotdeauna marcate de relativitate.
_____________________________________________________________________________
Tema de acasă: I. Observați atent desenul ” Alegoria peșterii” de
Platon
și
determinați semnificația lui filozofică:
Repere
informaționale: ” Peștera”, alegorie
prin care Platon (cartea a VII-a din Republica)
compară cunoaşterea noastră prin
senzaţii cu aceea a unui prizonier care ar fi legat în lanţuri în fundul unei
peşteri şi care nu ar vedea decât umbele obiectelor reale, proiectate pe pereţi
de lumina soarelui. Pentru a se elibera, trebuie să rupă aceste lanțuri și să iasă,
la lumina soarelui.
Firește, vor fi la început orbiți
de lumină, dar, pe măsură ce ochii li se obișnuesc, vor înțelege destul de
repede care este adevărata realitate și vor începe să îi înțeleagă esența.
simboluri:
peștera - lumea sensibilă (realitatea aparentă);
întunericul peșterii — ignoranța omului
incult, limitat;
lanțurile — prejudecățile, simțurile
care ne limitează;
focul
— lumina cunoașterii;
corpurile purtate prin fața focului —
aparențele adevărate, realitatea fizică,
generează opiniile adevărate („orthe doxa”),
umbrele de pe peretele peșterii — imaginile
corpurilor fizice, aparențe ce
generează opinii
întâmplătoare (păreri, rodul percepțiilor și al
imaginației);
suișul greu spre ieșirea din peșteră —
drumul inițiatic spre
cunoașterea esențială,
cunoașterea prin intelectul
analitic;
contemplarea lumii din
afara peșterii —
cunoașterea metafizică, prin intelectul pur
(episteme, cunoașterea adevărată
prin
intelect și rațiune)
Soarele — Adevărul Absolut, Ideea Binelui
(Perfecțiunea).
II.
Analizați pasajul și determinați cu cine autoidentifică adevărul Biblia:
”
Iisus i-a spus: Eu sunt Calea, Adevărul și Viața; Nimeni nu vine la
Tatăl decît prin Mine”
Evanghelia de la Ioan, 14,6.
III. Analizați
aforismele de mai jos:
” Mi-e prieten
Platon, dar adevărul mi-i mai scump” ( Aristotel);
” Cînd cauți
adevărul, trebuie să te biziu pe cele ce rămîn pururea aceleași și nu suferă
nici o schimbare”( Aristotel);
„Adevăr, aur? — După aur aleargă toţi, de adevăr fug toţi" ( M. Eminescu);
” Știu că nu știu nimic, nici măcar asta nu știu” ( Socrate);
” Dacă am cunoaște tainele Universului, am cădea într-un plictis
total” (A. France);
” Adevărul așteaptă, numai minciuna e grăbită” ( Al. Vlăhuță)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu