FILOSOFIA
Grupele:TMAC1609;TPL1609.;EI1609;SACGV19.09.1;SACGV19092;CED19.09
Disciplina: Filosofia
Profesoare:Răileanu Alina;Chicu Maria;Silii Ana
Tema lecției: Antropoaxiologie
Profesoare:Răileanu Alina;Chicu Maria;Silii Ana
Tema lecției: Antropoaxiologie
Motto: ” Este o datorie pentru om: să se înalțe tot
mai mult deasupra
naturii sale
gregare, tot mai aproape de umanitate”( Imm. Kant )
Tema: ANTROPOLOGIA.
2. Problemele
antropogenezei.
CONCEPTE FILOZOFICE: antropologie, Omul, ”trestie
cugetătoare”,
condiție umană, antropogeneză, libertatea, fatalismul,
liber arbitru.
1. Omul şi condiţia umană. Fără îndoială, problema fundamentală a filozofiei o reprezintă omul. Natura
și locul său în Univers, acțiunile sale, ființa și cunoașterea, justiția,
libertatea, adevărul, frumosul etc. Sunt teme care nu pot fi tratate decît în
orizontul problematizărilor despre om. Imm. Kant a identificat trei mari
direcții în acest sens: cunoaștere ( Ce
pot să știu?), morala ( Ce trebuie să
fac?) și relația cu Divinitatea ( Ce
pot să sper?), pentru a contura,
implicit sau explicit, răspunsul la întrebarea fundamentală: Ce
este omul?
Antropologia filozofică este studiul
filozofic al omului.
În toate epocile istorice filozofii au fost
preocupați de problema naturii umane.
Umanismul antic
s-a opus mitului genezei divine a omului, a surprins capacitatea lui de a fi „măsura
tuturor lucrurilor” ( Protagoras), de a
cunoaște și ”a se cunoaște pe sine”( Socrate),
venerînd măreția omului, așa cum apare ea în
cuvintele lui Sofocle: „în lume-s multe mari minuni; minuni mai mari ca omul nu-s”.
Platon susținea că omul este o ”fiinţă cu două picioare”, iar Aristotel – omul este ”o fiinţă socială” graţie faptului că
există în societate, fiind dotat cu grai articulat și stări morale.
Solomon
celebru rege al Israelului (971-931 î.Hr.), înțelepciunea căruia a rămas proverbială spunea „omul este ceea ce gândeşte”.
Epoca
Renașterii aduce o
reacție antropocentrică la teocentrismul specific scolasticii medievale, ca o
expresie a aspirației spre emanciparea facultăților creatoare ale omului de sub
tutela religiei. Umaniștii revendică dezvoltarea nestingherită a aptitudinilor
și posibilităților de creație a omului, manifestă încredere în rațiunea umană,
în capacitatea omului de a-și făuri propriul destin. În acest sens Pico della Mirandola susținea
că ”omul este o fiinţă nedesăvârşită de
Dumnezeu, care poate să-şi alegă esenţa sa graţie inteligenţei şi voinţei”.
Raționalismul
este reprezentat de Rene Descartes care susține că omul este ” lucrul care gîndește”, deci
este o ființă rațională, reprezentant al speciei „Homo Sapiens”, iar raţiunea este un
atribut specific uman.
A. Bergson
– omul este ”o fiinţă abilă” sau „Homo Faber” ( meșteșugarul sau
inventatorul), este fiinţa care inventeză şi meştereşte singur instrumentele de
muncă.
B. Pascal
susține că omul este cea mai fragilă ființă din
cosmos, ” o trestie cugetătoare”este și cea mai nobilă, deoarece este una
înzestrată cu puterea de a sti, fiind, mai ales, conștient de condiția sa în
univers.
Empiristul J. Locke susține că omul
este ”o fiinţă egoistă” mânată de
interese personale, aceste interese îi arată cum să trăiască. „Un om devine lup pentru alt om, iar
societatea este un război”.
Immanuil Kant definește omul ca ” ființă morală” . Morala îl innobilează pe om prin rațiune.
Prin respectul
pentru orice persoană, omul respectă legea morală, care este ”sfîntă și
inviolabilă.”
În consecință,
imperativul categoric kantian(”regula”) enunță că: ”omul este totdeauna și în același timp scop, niciodată numai mijloc”.
În filozofia contemporană se impune ideia
existențialistă a lui J.-P. Sartre: „Omul nu este ,
el se face.” Conștiința și libertatea sunt atribute ale
oricărei ființe umane. Omul poate acționa asupra mediului, poate răspunde
provocărilor acestuia, alegînd varianta acțiunii posibile, anticipînd în
diferite grade rezultatul.
Fr. Nietzsche susținea că „Omul încă nu a depăşit posibilităţile sale”, omul este în stare de
mai mari realizări. Fiind înzestrat cu voință de fier, poate să se depășească
pe sine.
Marele filozof român, L. Blaga, titan al filozofiei universale, definește omul drept ”existența întru mister și pentru revelare(
descoperire)”. Astfel, dincolo de natura sa fizică, omul este, sub raport
metafizic, ” propria sa operă”.
Filozoful român afirmă că unicul și cel mai relevant criteriu de definire îl
constituie nu inteligența, ci faptul că omul este singura ființă creatoare.
OMUL –
condiţie umană, fiinţă socială, biologică, reprezentantul speciei „Homo
Sapiens”,
care este superior altor vieţuitoare prin faptul că posedă raţiune, conştiinţă și creativitate
Tema de acasă: I. Citiți cu atenție textele filozofice și răspundeti la întrebările propuse:
a) Comentaţi sensul metaforei din textul Cugetări de Pascal.
„ Cînd văd orbirea şi mizeria omului, cînd privesc
întregul univers mut şi pe om fără lumină, lăsat în urma lui şi ca rătăcit în
acest ungher al Universului, fără a şti cine 1-a aşezat şi ce a venit să facă
acolo, ce va deveni la moartea sa, incapabil de orice cunoaştere, eu mă
înspăimînt ca un om care ar fi fost adus adormit într-o insulă pustie şi groaznică
şi care s-ar trezi fără putinţă de a ieşi din ea... Omul nu-i decît o trestie
.., dar o trestie cugetătoare."
b) Relevaţi ideile principale din
textul lui Aristotel Politica., precum şi argumentele sale în sprijinul acestora: „ Statul este o instituţie naturală, iar omul
este prin natura sa o fiinţă socială...are simţirea binelui şi a răului, a
dreptului şi nedreptului şi a tuturor celorlalte stări morale. Comunitatea unor
fiinţe cu asemenea însuşiri crează familia şi statul...Dacă omul nu are trebunţa
să se întovărăşească în societate, atunci nu este membru al statului, ci ori
fiară, ori zeu."
c) Cu ce se deosebește Omul de Supraom în viziunea lui Fr.
Nietzsche.
" Zarathustra vorbi
către popor: - Eu vă propovăduesc supraomul. Omul este ceva ce trebuie depăşit.
Ce aţi făcut voi ca să-1 întreceţi? Toate fiinţele au creat pînă acum ceva
deasupra lor şi voi vreţi să fiţi reflexul acestui mare flux şi să vă întoarce şi
mai degrabă la animale decît să depăşiţi omul? Ce este maimuţa faţă de om? O
batjocură şi o ruşine dureroasă. Tot aşa trebuie să fie omul pentru supraom: o
batjocură şi o ruşine dureroasă."
II. Identificați sursa și forma
libertății textul lui Epictet, Manualul?
” La toate
greutățile vieții tale caută în tine puterea să le ții piept.
La ispita
frumuseții tu ai înfrînarea, la greutatea muncii – curajul, în vorba rea
răbdarea.
Și cînd ai
ajuns la această deprindere, nimic nu mai poate rezista în fața ta.”
III. Imaginați-vă că cineva dintr-o altă civilizație v-ar întreba cine
este omul?
* Ce i-ați răspunde?
*Credeți că un contact cu
astfel de ființe v-ar permite să înțelegeți mai bine ce este omul? * Motivați-vă răspunsul.
IV. Arătați care este semnificația filozofică ale următoarelor
afirmații ale lui Mihai Eminescu:
a) Fiecare om este o întrebare pusă din nou
spiritului universal;
b) Am înțeles că un om poate avea totul, neavînd
nimic, și nimic avînd totul;
c) Moralitatea e pentru suflet identică cu
sănătatea pentru corp.
V. Realizaţi un eseu filozofic încadrat într-o
pagină pe una din temele:
*
“Condiţia umană şi liberul arbitru”;
* “ Libertate şi responsabilitate”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu