Istoria Anul II
Grupele: A1809; SACGV18091; SACGV18.09.2; TPL18.09; CED1809;CC18092;DI1809;TMAC1809;I1809;EI 18.98;COT 18.09;CECE18.09.1.
Disciplina: Istoria-Epoca Modernă (1848-1918)
Profesori :Răileanu Alina;Sîlii Ana;Bolduma V;Pelivan Valeriu
Tema lecției:Primul razboi mondial si consecintele lui.
TEST- 1.r.m
I.Completați următorul tabel:
ANTANTA
|
PUTERILE CENTRALE
|
STATE NEUTRE
|
3 Imperii desființate după 1.r.m
|
Imperiul
Rus, Imperiul Otoman, Franța, Austro-Ungaria, Elveția, Spania, Germania, Anglia, România, Bulgaria,
Imperiul Austro-Ungar, S.U.A., Albania.
II. Rezolvați rebusul. Explicați semnificația cuvântului de pe verticală
(denumirea alianței victorioase în WWI).
A
|
||||||||||||||
N
|
||||||||||||||
T
|
||||||||||||||
A
|
||||||||||||||
N
|
||||||||||||||
T
|
||||||||||||||
A
|
||||||||||||||
1. Înțelegeri
semnată între conducători de stat, la Paris, în 1919.
2.
Sistem politic instalat în Imperiul Rus după Revoluția Bolșevică din 1919.
3.
Planul strategic german prevedea un război dus pe două……………….
4.
Șanțuri săpate de soldați, întărite cu saci cu nisip și sârmă ghimpată.
5,
6 Locul semnării armistițiului de la Compiegne (11 nov. 1918)
7.
Mașină de luptă apărută pe Frontul de Vest, produsă de firma Renault.
III.
Sunteți un jurnalist aflat la Sarajevo în ziua de 28 iunie 1914. Să ne imaginăm
că exista Internetul pe atunci. Scrieți un articol cu un titlu care să atragă
atenția asupra atentatului produs, încercând să faceți previziuni despre
evenimentele care vor urma (astăzi le cunoaștem). Selectați o serie de
cuvinte-cheie, care să se regăsească în primele paragrafe.
Fișă lucru – clasa
XI
Primul Război
Mondial
(1914 – 1918)
Citiți textele și rezolvați cerințele
I. Entuziasmul aparent pentru război captează imaginaţia
multor naţiuni. Motivaţi de propagandă şi de fervoarea naţionalistă, mulţi tineri se înrolează
repede în forţele militare, căutând aventura. Nimeni nu este pregătit pentru
adevărul de pe front. În imaginaţia colectivă a vremii, războiul avea să fie un
conflict de scurtă durată, cu puţine bătălii crâncene şi cu victorii
zdrobitoare, ce vor "pedepsi duşmanul arogant". Armatele se văd
mărşăluind victorioase în capitalele inamice, iar soldaţii se visează primiţi
cu bucurie la întoarcere, de către mândrii cetăţeni ai patriilor lor. Plecaţi
pe front în august, soldaţii au credinţa că războiul se va termina înainte de
Crăciunul aceluiaşi an.
1. Numiți două motive care duc la înrolarea masivă a
tinerilor în armată:
Ø _______________________________
Ø _______________________________
2. Transcrieți ideea războiului în imaginația colectivă:
____________________________________________________________________________
3. Transcrieți două idei aflate în relație cauză/efect:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
II. Prima conflagratie mondiala a adus in istoria
confruntarilor militare un grad de violenta care nu fusese atins pana atunci.O
alta trasatura o constituie durata mult mai lunga a bataliilor ,in comparatie
cu cele din trecut. (Somme-4luni;Verdun-10 luni). In premiera, sunt folosite
noi spatii de desfasurare a luptelor: in aer (avionul) si sub apa (submarinul). Armamentul a
cunoscut perfectionari rapide, fiind create arme noi.
1. Precizați trei trăsături ale acestui conflict:
Ø ________________________________
Ø ________________________________
Ø ________________________________
2. Menționați cele două arme noi folosite în conflict:
Ø _______________________________
Ø _______________________________
Ø
III. Este războiul un eveniment din care s-au tras unele
concluzii? Fără îndoială că da însă dacă ne uităm la viitorul Europei nu putem
afirma că au fost cele aşteptate. Fiecare putere pare să-şi fi reţinut
greşelile de câmpul de bătălie şi nu marea greşeală de a porni un război. În
următorul război care nu are loc la prea mul timp după acesta Europa este din
nou pregătită de un conflict mai sălbatic, mai sângeros. Se angajează din nou
într-un conflict mai distructiv decât primul, mai sălbatic unde crimele de
război se ţin lanţ şi par să facă parte integrantă din peisaj. Fiecare putere
evită repetarea erorilor din Primul Război Mondial făcând din Al Doilea o
maşină de omorât mai eficientă şi mai precisă. Armele se rafinează şi ele mai
tare omul părând să nu mai aibă nici o importanţă. Războiul va devasta din nou
Europa şi S.U.A. îşi va mări din nou puterea devenind incontestabil cea mai
importantă dintre toate puterile rămase. Concluziile trase au fost greşite
aşadar. Totuşi unele efecte au fost benefice printre care mă refer mai ales la
eliberarea naţiunilor şi la puterea prinsă de către noţiunea de autodeterminare
a naţiunilor.
____________________________________________________________________________
2. Transcrieți definiția celei de-a doua conflagrații
mondiale:
____________________________________________________________________________
3. Precizați cele două efecte benefice ale conflagrației:
Ø ________________________________
Ø ________________________________
4. Transcrieți două idei aflate în relație cauză/efect:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ROMÂNIA ŞI MARILE ALIANŢE ALE
SECOLULUI AL XX-LEA
Primele două
decenii ale secolului al XX-lea (perioada
antebelică şi cea a războiului) debutează sub semnul existenţei celor
două alianţe politico-militare ce se vor confrunta în prima conflagraţie
mondială (1914-1918):
·
Puterile Centrale (Tripla Alianţă), creată în anul 1882 din Germania, Austro-Ungaria şi
Italia; la ea va adera România în 1883 pentru a ieşi din izolarea în care o
aruncase Rusia la 1878 şi pentru a face faţă agresivităţii expansiunii ţariste
în S-E Europei; tratatul c u România=reînnoit în 1903 şi 1913; deşi intrată în
război de parte Antantei, la 24 aprilie/7 mai 1918 la Buftea-Bucureşti România
va semna pacea „punică” cu această alianţă (vezi Participarea României la
Primul Război Mondial)
·
Antanta (Tripla
Înţelegere), formată în anul 1907 din Franţa, Anglia, Rusia; România participă
alături de alianţă la război între 1916-1918; baza colaborării= tratatul
politic şi convenţia militară semnate în 4 august 1916, campaniile militare din
1916, 1917 şi 1918 (vezi Participarea României la Primul Război Mondial)
alături de care îşi realizează obiectivul naţional MAREA UNIRE, recunoscută de
regele Ferdinand I şi de Marile Puteri la Conferinţa de Pace de la Paris
(1919-1920) prin tratatele de la Versailles (28 iunie 1919) cu germania,
Saint-Germani (10 septembrie 1919) cu Austria, Neuilly (27 noiembrie 1919) cu
Bulgaria, Trianon (4 iunie 1920) cu Ungaria şi Sevrés (10 august 1920) cu
Turcia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu